Gameofthrones Wiki
Advertisement

Kuzeyli, bölgeye göre farklı anlamları olan Batıdiyar kıtasında kullanılan bir terimdir.

"Kuzeyli" terimi, en yaygın olarak, Boyun'un kuzeyinde, ancak Sur'un güneyinde, İlk İnsanların kanının ve geleneklerinin hala egemen olduğu ve Ormanın Eski Tanrıları'na inancın hakim olduğu bölgede yaşayan insanlara atıfta bulunmak için kullanılır. Binlerce yıl boyunca, Kuzeyliler, Kışyarı'nın Stark Hanedanı tarafından bağımsız Kuzey Krallığı ile yönetildiler. Kuzey, Beş Kralın Savaşı'ndan üç yüz yıl önce Targaryen Fethi sırasında Fatih Aegon'a teslim oldu ve "Kuzey", birleşik Yedi Krallık'ın kurucu bölgelerinden birisi oldu.

Kuzeyliler, Andalları altı bin yıl önce toplu bir göçle Batıdiyar'ı işgal ettiklerinde, Kuzey'den başarıyla geri püskürten İlk İnsanlar'ın gururlu torunlarıdır. Boyun'un güneyinde, Batıdiyar'ın diğer krallıklarındaki insanların çoğu, yerel İlk İnsanlar ile karışmış Andallardan geliyordu, ancak meydan okurcasına bağımsız olan İlk İnsanlar, Boyun'un kuzeyindeki baskın etnik grup olarak kaldı. Crannogmenler dışında kuzeyliler bazen Stark Hanedanı'nın armasına atıfta bulunularak "kurtlar" olarak anılır.

"Kuzeyliler", Boynun Crannogmenleri ve yabanılların hepsi İlk İnsanlar'dan geliyor ve üç grup da hala Eski Tanrıların aynı dinini takip ediyor olsa da kültürleri bin yıl boyunca farklı şekillerde birbirinden uzaklaştı.

Kültürel bir bağlamda, "Kuzeyliler" terimi, Boyun'un bataklıklarında yaşayan münzevi insanlar olan crannogmenleri genellikle hariç tutar. Diğer "Kuzeyliler" (Starklar gibi) gibi, krannogmenler de İlk İnsanlar'dan geliyordu, ancak kültürleri, yaşadıkları bataklık topraklarının benzersiz koşullarına uyum sağlamak için Kuzeyli kuzenlerinden ayrıldılar.

Kuzeyliler ve krannogmenler kültürel olarak farklı olsalar da, yüzlerce yıldır Kışyarı otoritesi altında "politik olarak" birleşmişlerdir, bu nedenle Kral Toprakları gibi güney halkı genellikle crannogmenleri "Kışyarı tarafından yönetilen soylu Evler" adı altında "Kuzeyliler" terimine dahil ettiler.

Kuzeyliler, Yedi Krallığın diğer bölgelerinden insanları "Güneyliler" olarak adlandırmaya meyillidir, bu genellikle Andalların hakim olduğu bölgeler anlamına gelir. Genel kullanımda Dorne, "güneydeki" krallıklardan biri olarak sayılır, çünkü modern Dornelular ağırlıklı olarak Rhoyne'den gelse de, hala biraz Andal kanına sahiptirler ve ayrıca Yedi İnancı'na mensupturlar. Bu nedenle, önemli farklılıklar gösterse de benzer saray ve şövalyelik kültürüne sahipler.

Sur'un ötesindeki vahşi doğada yaşayan Yabanıllar, kültürel geçmişlerine bakılmaksızın Sur'un güneyinde yaşayan tüm halklara atıfta bulunmak için "güneyli" terimini kullanırlar ve kendilerini "gerçek" Kuzeyliler olarak kabul ederler. Yabanıl Osha'nın Theon Greyjoy'a belirttiği ettiği gibi, Kışyarı'nın Stark Hanedanı tarafından yönetilen ve "Kuzey" olarak bilinen bölge, aslında Sur'un "güneyi"dir, bu nedenle Özgür Halk, Stark veya Umber gibi hanedanlara "güneyliler" olarak hitap ederler.

Kültür

Bran Stark: "Eski usullere sadığız?"
Eddard Stark: "İdam hükmünü veren kişi kılıcı savurmalı."
Bran Stark ve babası, Eddard Stark[src]

Ataları gibi, Kuzeyliler de Eski Tanrılara taparlar.

Kültürün ağırlıklı olarak Andal olduğu ve Yedi İnancı'nın hakim din olduğu Boyun'un güneyindeki topraklarda, Kuzeyliler batıl inançlı ve asi insanlar olarak görülüyor.[1]

Kuzeyliler, Batıdiyar'ın her seferinde yıllarca sürebilen kışlarının en şiddetli kısmıyla karşı karşıyadır. Dorne gibi Batıdiyar'ın en güney bölgelerinde veya Menzil'in güney kısımlarında nadiren kar yağarken, kuzeyde yaz aylarında bile kar yağabilir. Kışın hayatta kalmak genellikle bir ölüm kalım mücadelesidir. Bu nedenle Kuzeyliler sınırlı kaynaklarını geliştirme ve koruma konusunda özellikle gayretlidir. İşbirliği hayatta kalmak için gerekli olduğundan, Kuzeyliler küçük davalar ve aşıkların kavgaları gibi konularda daha az savaş yapma eğilimindedirler. Ancak bunun aksine, Starklar ve Boltonlar arasındaki yüzyıllar boyu süren rekabet gibi sınırlı kaynaklar üzerinde hala bir miktar iç rekabete sahiptirler.

Kuzey aynı zamanda Yedi Krallık'ın açık "yabancı" sınırı olan tek bölgesidir ve Sur'u aşan vahşi baskınlarla sürekli olarak uğraşmak zorundadır. Her birkaç kuşakta veya yüzyılda bir, yabanıllar bir Sur'un Ötesindeki Kral tarafından birleştirilir ve güneye büyük akınlar düzenlerler. Kuzeyliler her zaman ilk savunma hattıdır. Bu tehditler nedeniyle, Kuzeyliler, Batıdiyar'ın geri kalanı gibi resmi turnuvalar düzenlemezler. Bir sonraki yabanıl baskınıyla savaşmak veya gelecek kışa hazırlanmak için bu tür kaynakların korunması gerektiğinden sahte savaşı savurgan ve anlamsız olarak görüyorlar. Bununla birlikte, birçok Kuzeyli, zenginlik ya da zafer uğruna güney Batıdiyar'da düzenlenen turnuvalara katılıyor. Aynı şekilde, Kuzeyliler güneyin saray hayatını ve siyasi entrikalarını reddetme eğilimindedir. Varlıklarının acımasız ve faydacı doğası nedeniyle, Kuzeyden gelen soylu hanedanlar, Menzil gibi güney krallıklarının bazılarında bulunandan çok daha az karmaşık hanedanlık armalarına sahip olma eğilimindedir.

Kuzeyliler, Şövalyeliğin Kuzey'de çok az takipçisi olan Yedi İnancı ile olan bağları nedeniyle genellikle olarak şövalye olmazlar. Ama aynı zamanda dış tehditlere karşı hayatta kalmak için çok baskı altında olduklarından ayrı bir profesyonel savaşçı alt sınıfına ihtiyaç duymazlar. Her Kuzeylinin hayatta kalabilmesi için silahlanma becerisine sahip olması gerekir. Bununla birlikte, şövalyelik kuzeyliler tarafından hala onurlu bir görev olarak kabul edilir. Jorah Mormont, Kral Robert Baratheon tarafından şövalye ilan edildi ve bunu hayatının en gurur verici anı olarak kabul etti. Robb Stark ise Jorah'ın kaçak avcıları köle olarak satmasını şövalyeliğine büyük bir utanç olarak değerlendirdi.Ayrıca Kışyarı'nın silah ustası ve Ned Stark, kardeşleri ve çocuklarının öğretmeni Rodrik Cassel de şövalye ilan edilmişti.

İlk İnsanlar tarafından kurulan geleneklerin bir kısmı Kuzeyliler arasında hala güçlüdür. Adaletin, hükmü veren lordlar tarafından dağıtılması ve uygulanması gerektiği inancı kadar, konuk hakkına ve misafirperverlik yasalarına sıkı sıkıya uyulması da yaygındır. Misafir hakkı Westeros'taki tüm dinler ve halklar tarafından kutsal tutulurken, Kuzeyliler bunu özellikle ciddiye aldıkları belirtilir. Çok sert kışlar göz önüne alındığında, soğuk havalarda bir misafire barınak ve yiyecek verme eylemi, aksi takdirde vahşi doğada aç kalabilecekleri veya donabilecekleri zaman asla hafife alınmayacak bir güven jestidir.

Kuzey lordları, ataları gibi, Robb Stark'ın Rickard Karstark'a yaptığı gibi, sadece yargı vermekle kalmaz, aynı zamanda hükmü de yerine getirirler.

Kuzey lordları, İlk İnsanlar'ın idam cezasını veren adamın kılıcı kendisinin sallaması gerektiğine dair yasalarına sahip çıkmakla gurur duyuyorlar. Güney Batıdiyar'da, genellikle profesyonel cellatlar emrinde oldukları lordlarının hükmünü gerçekleştirecektir. Kral söz konusu olduğunda, bu görev Kraliyet Celladı, yani Kral'ın Adaleti tarafından yerine getirilir. Güneydeki idamlar küçük kavgalar nedeniyle bağışlanabilirken, Kuzeylilerin yüzleşmek zorunda olduğu yaşam mücadelesi ya da ölüm-kalım mücadelesi, komutanın ağırlığını çok ciddiye aldıkları anlamına gelir. Kuzeyliler, eğer bir lord idam ederken mahkum olan adamın yüzüne bizzat bakamıyorsa, kendi emirlerinin sorumluluğunun ve sonuçlarının ağırlığına layık olmadığını hissederler.

Advertisement