Gra o tron Wiki
Advertisement

Lokalizacja miasta.

Biały Port (ang. White Harbor) – najludniejsze miasto i najważniejszy port Północy, piąte co do wielkości miasto w Westeros. Leży na południe od Winterfell i na północ od Przesmyku. Biały Port leży nad ujściem Białego Noża i nad nigdy niezamarzającą (nawet w czasie zimy) zatoką, przez co jest ono centrum handlowym Północy. Pierwotnie Biały Port, czyli miasto i port powstało wołku Wilczego Szańca, starożytnej fortecy Pierwszych Ludzi. Obecne jest to siedziba rodu Manderlych, gdzie sprawują władzę z Nowego Zamku.

Historia[]

Historia Białego Portu jest bezpośrednio powiązana z rodem Manderl. Do tej pory u wejścia Białego Noża i nad nigdy niezamarzającą (nawet w czasie zimy) zatoką górowała potężna twierdza zwana Wilczym Szańcem. Za jej budowę odpowiadał król Północy Jon Stark który zbudował wielką fortecę u ujścia rzeki z dwóch powodów. Pierwszym i najważniejszym było powstrzymanie korsarzy z Trzech Sióstr i innych piratów którzy wyprawiali się w górę Białego Noża i plądrowali Północ. Drugą była chęć oskrzydlenia odwiecznych przeciwników Starków, rodu Boltonów z Dreadfort którzy zajmowali ogromne ziemie na północ od ujścia Białego Noża. W tym celu ród Starków otaczał Boltonów z trzech stronów, od Winerfell, od północy gdzie w szachu trzymali Boltonów kuzyni Winterfell Starkowie z Karhold (czasem stali się Karstarkami), i od południa gdzie był Wilczy Szaniec. Przez lata Wilczy Szaniec i okoliczne ziemie były oddawane w lenno synom, wnukom, bratom, bratankom i kuzynom królów Północy z rodu Starków. W końcu osiadła tutaj rodzina Starków która z czasem wyodrębniła się od Starków i przyjęła nowe nazwisko Greystark. Ród Greystarków przez 5 wieków sprawował władze nad twierdzą do czasu aż nie zbuntował się przeciwko swoim własnym kuzynom z Winterfell, razem z Boltonami. Bunt okazał się dla Greystarków pocałunkiem śmierci który przypłacili życiem. Przez następne lata Wilczy Szaniec i bogate ziemie wybrzeża stały się ziemiami wielu rodów. Królowie Północy przyznawali zamek Flintom (na 300 lat), Lockenów (na 200 lat), Slateom, Longom, Holtom, Ashwoodom, jednak żadna rodzina nie ostała się tam dłużej.

Ostatecznie jednak około 1000 lat przed podbojem na Północy pojawili się ród Manderly, wywodzili się oni z Reach, a uciekli przez swoimi przeciwnikami królami Reach z dynastii Gardenerów. Nie mający nic Manderlyowie prócz złota znaleźli się pod protekcją królów Północy którzy przyjęli ich, zaoferowali ochronę, wzięli pod opiekę i nadali ziemię. Ród Manderlych otrzymał od rodu Starków za lenno Wilczy Szaniec i ogromny pas ziemi nad wybrzeżem. Były to tereny bardzo urodzaje, i jedyne które w odróżnieniu od reszty Północy miały umiarkowany klimat. Właśnie z tego powodu ród Manderlych zawsze był wdzięczny rodowi Starków i był bezwzględnie lojalny wobec nich.

Manderly osiedli w Wilczym Szańcu, jednak szybko rozpoczęli gospodarowanie ziemiami którymi zarządzali, bardzo szybko też u pod nurza Szańca powstało niewielkie miasteczko portowe. Ród Manderly specjalizował się w handlu, dla tego też bardzo szybko Manderlyowie zbudowali wielkie port, który miał się z czasem stać sercem handlowym Północy. I tak też się stało. A w okłu portu i Wilczego Szańca szybko pojawiło się wielkie miasto, zwane Białym Portem.

Jako że rodzina Manderlch wywodziła się z południa i miała zupełnie inne tradycje niż Pierwsi Ludzie w swoim rodzie ale również w swoim mieście łączyli tradycję obu nurtów, tak też Białym Porcie szybko pojawiły się zwyczaje i wiara Andalów, powstały Septy poświęcone Wierze w Siedmiu oraz tradycja rycerska. Biały Port jest jedynym miejsce gdzie co jakiś czas odbywają się skromne turnieje rycerskie. Jednocześnie przeważając część mieszkańców to potomkowie Pierwszych Ludzi, i wyznaje starą wiarę i tradycję, z czasem jednak dwie tradycje zaczęły się ze sobą przeplatać a wpływy Manderlych i ich kultura odbiła się na mieszkańcach miasta.

Przez lata Biały Port rozrastał się, stal się najmniejszym miastem w Westeros (a pełnoprawnych jest zaledwie 5) przy tym jednocześnie niesamowicie bogatym, i w odróżnieniu od wielu innych najpiękniejszym. Cały Biały Port jest zbudowany z białego marmuru, skąd jego nazwa, jest też bardzo czysty i uporządkowany. Biały Port jest centrum handlowym i najbogatszym miastem na Północy

Advertisement